Szakkollégiumunk egyik alappillére a tagok szakmai munkája és tevékenysége. Ennek tudatában minden évben szemináriumokat hirdetünk meg, lehetőséget biztosítva a tanulásra, az önfejlesztésre, valamint a magukat előadói készségüket kipróbálni vágyóknak egy-egy foglalkozás megtartására.
A szemináriumok között megjelennek a fizikához és a matematikához szorosan kötődőek mellett az informatikai, kommunikációs és egyéb praktikus készségket nyújtó foglalkozások is. Emellett külön említést érdemelnek a kutatószemináriumok, melyek lehetőséget nyújtanak szakmai fejlődésre, egy-egy a tananyagon túlmutató terület vagy téma válogatott irodalmakból történő közös megismerésére, feldolgozására és az aban való kutatómunkára.
2024 őszén elinduló szemináriumok
A szemináriumokra ennek a formnak a kitöltésével tudsz jelentkezni 2024. szeptember 20-áig.
Az idei alakuló órarend:
Lengyel Ferenc – LaTeX szeminárium
Ajánlott: elsősorban gólyáknak, illetve azoknak, akik szakdolgozatukhoz közeledve még nem tudnak LaTeX-ül.
A LaTeX a tudományos életben megkerülhetetlen dokumentum-készítő. A legtöbb folyóirat gyakorlatilag csak LaTeX-ben fogad be cikkeket, de ezen kívül fizika hallgatóknak különösen hasznos jegyzőkönyvek készítéséhez, illetve mindenkinek erősen ajánlott a szakdolgozatát is LaTeX-ben készítenie.
A 2-3 alkalmasra tervezett szemináriumon igyekszem a “Miért?”-et megválaszolni, de első körben néhány tulajdonságát hadd említsem meg az ingyenes “szövegszedő” (typesetting) programnak. Egyrészt a dokumentum szerkezetére helyezi a hangsúlyt, könnyen és logikusan manipulálható a bizonyos elemek elhelyezkedése, mérete, stb. Ezen kívül amit talán legtöbbet hallhattok róla, hogy különösen könnyű benne bonyolult egyenleteket beírni, és ez részben a következő jó tulajdonságához kapcsolódik: moduláris, ami abban nyilvánul meg, hogy különböző “package”-ek vannak, legtöbbször többféle is egy adott feladatkör ellátására. Például extra matematikai szimbólumokhoz, látványos grafikákhoz (igen, “programozhatók” bele grafikonok), az utolsó vonalig személyre szabott táblázatokhoz, és természetesen képek pixelre pontos elhelyezéséhez mindenre van package.
Ezekből már talán látszik, hogy lényegében ez egy programnyelvre hasonlít, ezért a szeminárium elsődlegesen alapvető, és kevésbé alapvető parancsokra, illetve egy opcionális gyakorlati házi feladatra fókuszál, melynek segítségével interaktívan tanulhatjátok meg a LaTeX alapjait.
Elsősorban az Overleaf online kollaborációs felületet fogjuk használni, de az egyik alkalmon bemutatom offline LaTeX és szerkesztői környezet telepítés menetét (Windowson).
A negyedik héten két alkalmat szeretnék tartani, és az ötödik héten a harmadikat, hogy relatíve hamar megkapjátok az alapokat. Helyszín: a jelentkezőkkel egyeztetve.
Elérhetőség: leferi99@gmail.com
Máth Benedek – Productivity szeminárium
Ezen a szemináriumon beszélgetni fogunk valamiről, amiből kivétel nélkül mindenkinek nagyon sok áll a rendelkezésére, és arról, hogy mit és hogyan lehet, illetve érdemes ezzel kezdeni. Szó lesz arról, hogy hogyan lehet sikeresen tanulni, vizsgákra felkészülni, valamint arról, hogy mit lehet akkor csinálni, ha valami nem úgy sikerül, ahogy azt szeretnénk. A szemináriumot első sorban gólyáknak ajánlom, továbbá bárkit szívesen látok, akinek a figyelmét valamelyik téma felkeltette.
Elérhetőség: math.benedek@gmail.com
Kincses Ábel – Kvantum szeminárium
Anélkül kapod meg a QM szemléletét, hogy belehalnál a Schrödinger-egyenlet megoldásába.
Amit NEM fogunk csinálni:
-integrálni
-Schrödinger-egyenletet megoldani
Fizikus gólyáknak számmód1-el érthető, a fizmérnök/matekos jelentkezőknek is lesz elég lineáris algebrájuk, szóval jelentkezz bátran!
(Could be held in English, sorry, if u had to translate the above)
Elérhetőség: kabel7d3@gmail.com
Rudner László – Grossmann Marcell Szeminárium
Ajánlott: felsőbb éveseknek.
A szeminárium során minden alkalmon a többi alkalomtól függetlenül tárgyalunk egy- egy rövidebb témát/jelenségkört/elméletet. A szemináriumnak 3 fő célkitűzése van:
1. Az egyetemi tanulmányokon túlmutató, illetve a Műegyetemi tananyagból kimaradó témákat feldolgozni, ezáltal szélesíteni a fizikai (és néha matematikai) látókörünket. – Fontos, mert szinte már-már szakbarbarizmus folyik a BME-n, és annak is a minimalista formája.
2. A fizikának (és matematikának) nem csak a szakmai, de a kulturális részét is ápolni. – Fontos, mert az akadémiai fizikus (és matematikus) közeg szellemiség egészségességéért részben Úgy tehetünk, ha annak kulturális gyökereivel tisztában vagyunk és azt gondozzuk és ápoljuk.
3. A magyar szaknyelv művelése. – Fontos, mert sokszor tapasztalt tendencia, hogy egy-egy szakszó már csak angolul van jelen a fizikusok (és matematikusok) fejében, sok kifejezést nem is igazán honosítunk; holott a magyar fizika (és talán a matematika is) sokszor beszédesebb külföldi (unoka)testvéreinél.
Minden alkalmon az egyetemen is tanult elméleti alapismeretekből kiindulva jutunk el egy végeredményig/konklúzióig az alkalom végére, legyen az akár a Kapitza-inga ingaegyenletének megoldása vagy a kvantumelektrodinamika Euler-Heisenberg effektív Lagrange függvényének levezetése. A szeminárium során túlsúlyt fognak élvezni a fizikai témák, de a matematikai témák – és elvétve talán kitekintésként távolabbi egyéb területek témái is- előkerülhetnek; ez nem fenyegetés, hanem ígéret.
Elérhetőség: rudner73@gmail.com
Andorfi István, Rudner László – Felsőoktatási pedagógia módszertan szeminárium
Sajnos mindannyiunk általános tapasztalata, hogy az egyetemen nagyon sok olyan előadóval találkozhatunk, akiről tudva levő, hogy kiváló kutató, még az is lehet, hogy nagyon jó előadó, a lelkesedését, a tudomány iránti szeretetét magas színvonalon képes bemutatni a hallgatóságnak, de emellett nem mondható jó pedagógusnak. Azt gondoljuk, hogy az egyetemi közegben is szükséges lenne nagyszámú olyan szakemberre, akik nem csak hogy nagy formátumú tudás birtokában vannak, hanem képesek ezt jó érzékkel átruházni az ifjabb generációkra.
A szemináriumon néhány oktatónk meghívásával szeretnénk képet kapni arról, hogy ők mit tartanak fontosnak az egyetemi oktatásban, milyen módszereket alkalmaznak, mennyiben másabb mérnököket, mint TTK-sokat oktatni, stb.
Ajánlott mindazoknak, akik akár már most demonstrátorként, doktoranduszként részt vesznek az oktatásban, vagy a jövőben szeretnének órákat tartani.
Elérhetőség: andorpista@gmail.com, rudner73@gmail.com
Dénes Gergő, Kránitz Péter – Anderson szeminárium
Ajánlott: felsőbb éveseknek
Ebben a szemináriumban igyekszünk a fizika iránt érdeklődő TTK-s hallgatóknak olyan ismereteket átadni, amit a Fizika BSc során csak az utolsó pár félévben vagy részben, esetleg egyáltalán nem kapnak meg, mert nem fér bele a tanmenetbe. Lesz szó például az SU(n) csoportokról, a spin-statisztika tételről, valamint arról, hogy miért csak a sugárral arányos, vagy a sugár inverzének négyzetével arányos centrális erőterek esetén jöhet létre stabil zárt pálya.
Szükséges előismeretek: Többváltozós analízis, lineáris algebra.
Hasznos előismeretek: Csoportelmélet, valószínűségszámítás, statisztika.
Üdv, Geri és Pepe
Elérhetőség: denesgergo2002@gmail.com
Selmi Bálint – “Mi az, amitől egy RBMK reaktor felrobban?” – avagy válogatott fejezetek a reaktorfizikából
Ha nem tanultad végig az egyetemen a nukleáris technika spec. hardcore matekot prezentáló, vagy néha egészen “mérnökies” tantárgyait, de szeretnéd megérteni a reaktorfizika érdekes részeit, melyek említésre méltóak az erőművek működése szempontjából, itt a lehetőség.
Reaktorfizikában kevésbé, vagy egyáltalán nem jártas, de az atomerőművek működése iránt érdeklődő tagjainknak szeretném tartani ezt a 3-5 alkalmas szemináriumot, főként a félév második felében.
Elérhetőség: balintselmi@gmail.com
Török Mátyás – Integrálószeminárium
Ajánlott: Bárkinek
A tavalyi integrálóversenyen egy külsős vitte el az első díjat. Ez nem történhet meg még egyszer! A szeminárium célja elsődlegesen a versenyre való felkészítés: Különböző technikák tanulása és gyakorlása (lehetőleg a versenyhez hasonló, kompetitív formában). Illetve igény szerint beszélhetünk más integrálással kapcsolatos témákról is, pl.: integrálfüggvények, integrálegyenletek, Lebesuge integrálaok, stb. A szemináriumot mindenkinek ajánlom, aki szeretne résztvenni a tavaszi versenyen (ismét az MIT-n szervezetthez hasonló formátumú lesz: https://www.youtube.com/watch?v=MfI1gA910Cw)
Elérhetőség: matyastorok03@gmail.com
Kovács Fruzsina Aliz – Nyelvészeti szeminárium
Szeretettel várok mindenkit, aki szereti az elgondolkodtató, kihívást jelentő feladatokat, és/vagy kíváncsi más kultúrák gondolkodásmódjára. Elsősorban a Nemzetközi Nyelvészeti Diákolimpia (IOL) feladataival fogunk foglalkozni, melyekhez sokkal inkább “out of the box thinking” szükséges, mint bármiféle előismeret, de egy-két érdekességről is szó lesz majd.
Elérhetőség: kovacs.fruzsina.aliz@gmail.com
Andorfi István, Eper Miklós, Lukács Ferenc – Filozófiaszeminárium
“Lehetséges a kutató részéről a filozófia megismerése és nevén nevezése a kor szükségszerű tehetetlenségével szemben és lehetséges feltételeznie egyes egyéneket az új generáció köréből, akiket figyelmeztethet saját erejükre, hogy szemben állhatnak a kor tehetetlenségével, hogy ettől nem kell mint gőgtől félniük, tájékoztathatja őket első lépéseiknél, és ezzel a filozófia mindenkor megújuló alaptörekvésének új kutatóit segítettük a korral szembeni kibontakozásukban, és így saját legmélyebb törekvéseinkben nyertünk új szövetségeseket.” — Szabó Lajos, magyar filozófus
Elérhetőség: epermiklos@gmail.com
Lengyel Sára, Trombitás Karolina – Kreatív szeminárium
Egy olyan alkalmat szeretnénk, ahol közösen összeülve kreatívkodnánk. Legyen szó bármilyen kreatív hobbiról amit űzöl, és magadtól nem biztos, hogy szánnál rá időt. Választunk egy délutánt, amikor közösen beszélgetve kikapcsolódunk. Továbbá lehet más kreatív hobbijáról is tanulni ezen alkalmakkor. Kari festeni szeretne akrillal és olajfestékkel és szívesen ad festéket meg ecsetet a szeminárium idejére annak, aki szívesen kipróbálná. Én (Sára) pedig horgolni fogok, a topológikus horgolás tudományába szeretnék belemélyedni. Aki szeretne horgolni tanulni, várom szeretettel. Akit pedig a topológikus horgolás érdekel, jöjjön ő is! Csatlakozhattok egy-egy alkalomra is, de mi igyekszünk, legalább egyikőnk, hetente egyszer rendszeresen ott lenni. Helyszín tekintetében koli társalgóra gondoltunk.
Elérhetőség: saralengyel03@gmail.com, trombitas.karolina@gmail.com
Szabó Csaba – Algebra Hotline
Csoportoktól és gyűrűktől vért hányt?
Ne habozzon! Keresse az Algebra Hotline-t!
Bárkinek bármi (absztrakt) algebrai kérdése van, vagy csak filozofálgatásra, mesélésre, esetleg különórára lenne szüksége, nyugalommal, bizalommal keressen.
Igény és megegyezés szerint akár online, akár élőben.
Elérhetőség: csaba.szabo.98@outlook.com
Kutatószemináriumok
Csonka Bence – Kombinatorikai módszerek
Ajánlott: felsőbb éveseknek.
A szeminárium célja, hogy általános alapismereteket kapjatok kombinatorikai problémák megoldásaira. A halmazrendszerek elméletének mélyebb ismerete nem csupán a matematikában, de a fizikában is fontos lehet. Több különböző támadási módszert is magatokénak tudhattok a szeminárium meghallgatása után: Dupla leszámlálás, lineáris algebrai leszámlálás, valószínűségi módszer, aszimptotikus módszer. A szeminárium további nem titkolt célja, hogy a kombinatorika mellett a gráfok, hipergráfok (speciális halmazrendszerek) elméletén belül is mélyebb ismereteket szerezzetek. A foglalkozások során feladatokat is megoldunk, hogy minél szilárdabb tudást vihessetek magatokkal.
A szemináriumhoz szükséges alapismeretek: Lineáris algebra, valószínűségszámítás.
Elérhetőség: slenhortag@gmail.com
Eper Miklós – A WKB módszer
Ajánlott: felsőbb éveseknek.
Szeretném megérteni, hogy mi a túró az a WKB módszer, és mire jó, illetve kicsit általánosabban, szeretnék valamelyest elmélyedni az aszimptotikus kifejtések és közelítések elméletében. Szeretettel várom azon érdeklődőket, akik szívesen velem tartanának eme elmeháborodásban.
A téma (elvileg) fizikailag motivált, kvantummechanikában az időfüggetlen Schrödinger egyenlethez közelítő megoldások keresésére használják bizonyos esetekben (Griffiths, 8. fejezet). Jó volna akár a WKB módszer, akár egyéb közelítő módszerek fizikai hasznosságába is betekintést nyerni.
A szemináriumot úgy képzelem, hogy megbeszélünk szakirodalmakat, a résztvevők a szemináriumi alkalmakon kívül olvasnak, kutakodnak, a szemináriumi alkalmakon pedig inkább beszélgetés, eszmecsere, az élmények megosztása történne. De ez persze igény szerint alakítható.
Ajánlott a valós és komplex analízisben való némi jártasság, illetve az sem árt a szemináriumra jelentkező részéről, ha látott már diffegyenletet. Fizikusoktól hasznosak lehetnek a bevezető kvantummechanikai ismeretek is.
Elérhetőség: epermiklos@gmail.com